PEMUPUKAN KELAPA SAWIT

Rabu, 16 Desember 2009

Diposting oleh MANDALA


“Ramai pastinya berasa geli-geleman jika disuruh memegang lintah. Apa tidaknya, dengan bentuk tubuh yang berbulu, licin, liat dan terkenal sebagai penghisap darah, lintah bukan menjadi pilihan untuk dibelai. Sejak ribuan tahun, lintah telah banyak digunakan dalam bidang perubatan terutama dalam menyelesaikan masalah pengaliran darah. Kandungan hirudin yang ada di dalam lintah adalah antikoagulan yang sangat berkesan menahan darah dari membeku manakala Histamin pada lintah pula dapat mengembangkan salur darah”

Info lintah
Lintah banyak digunakan untuk ramuan kosmetik dan industri perubatan. Lintah liar semakin sukar ditemui di sungai kerana banyak bahan kimia terenap manakala di sawah padi, penggunaan mesin bajak menggantikan kerbau menyebabkan habitatnya semakin pupus. Bekalan lintah semakin berkurangan menyebabkan harganya melambung sehingga mencecah RM120 sekilogram. Untuk 100 kilogram lintah yang diternak, ia memerlukan 30 hingga 40 kg belut. Lintah juga boleh mendapatkan sumber pemakanan daripada anak katak, larva terampai dalam air serta spesis umbut daun tertentu.

Lintah boleh membesar enam hingga 10 kali ganda saiz asalnya. Induk lintah boleh menghasilkan 300 hingga 500 benih lintah sekali bertelur. Lintah adalah hermapordit (jantan dan betina dalam satu badan), tetapi perlu mengawan untuk membiak. Kedua-dua lintah akan menyalurkan sperma ke badan pasangan. Ada pakar berpendapat lintah adalah binatang dwijantina yang mana jantinanya akan berubah-ubah mengikut umur dan saiz. Apabila berjantina lelaki, lintah menjadi liar dan galak. Sebaliknya apabila bertukar jantina betina lintah akan mula betindak pasif dan bertelur setelah mengawan.

Makanan lintah yang utama adalah darah. Samada darah kerbau, lembu, kura-kura, ikan darat, belut dan juga manusia. Lintah akan melepaskan gigitan selepas darah yang dihisap mencukupi. Lintah boleh menghisap darah lima kali melebihi berat badannya.

Secara tradisi lintah dikutip dengan cara pengumpul berdiri dalam tasik atau kolam dan apabila lintah melekat di kaki, mereka mencabut dan disimpan dalam bakul untuk dijual.

Pakar Lintah
Sela masa daripada telur kepada benih lintah adalah 2 hingga 3 minggu, mengikut spesis. Dalam Malaysia terdapat 6 spesis. Lintah pula tergolong dalam dua jenis, iaitu yang boleh bertelur dengan yang beranak. Kematangan lintah tidak dapat dipastikan, perlu lihat pada saiz. Lintah akan mencapai umur menopause (tamat pembiakan) iaitu dalam 2 hingga 3 tahun. Induk lintah biasa hanya boleh bertelur 20-30 ekor sahaja. Manakala yang bertelur sehingga 300 ekor sekali bertelur itu merupakan spesis dari oversea (hanya penternak dapat tahu bilangan telur yang sebenar).

Lintah bertelur 5 hingga 6 kali. Lintah boleh bertelur banyak kali mengikut keadaan. Contohnya untuk tangki 2 kaki, letaklah 20 induk. Apabila sudah bertelur, asingkan induk sehingga induk lintah itu tidak lagi boleh bertelur. Habitat lintah yang paling sesuai untuk bertelur adalah kurang gangguan, Sikit makan, Kualiti air pH 7 ke atas, Oksigen 4 mmg, Suhu biasa, dan cahaya yang gelap.

Potensi Lintah
Dari segi potensi pasaran pula, harga lintah dewasa boleh mencecah antara RM60 hingga RM300 sekilogram mengikut saiz dan syarikat yang membeli. Sebagai contoh, 1 ekor lintah dewasa boleh menghasilkan 300 lebih anak. 500 ekor X 300 ekor anak = 150,000 ekor. 1kg = (anggaran 100 ekor) Harga Pasaran (paling murah) 1kg lintah = RM60.00. Maka 150,000 ekor / 100 ekor = 1500kg X RM60.00 = RM90,000 (Sembilan puluh ribu ringgit Malaysia).

Anggaran Kos Kolam termasuk induk (benih)=RM4,000 hingga RM5,000. Anggaran Kos Pembiayaan Kolam dan induk (benih) untuk 6 bulan iaitu Makanan disyorkan = 439 kg X RM15 = RM6585. Kos belut (harga pasaran belut semasa RM10-15/kg. Kos Kolam + Kos Pembiayaan adalah RM5,000.00 + RM6,585.00 = RM11,585.00. Aggaran Keuntungan untuk satu kolam pula adalah; Jualan (1500kg) = RM 90,000. tolak Anggaran Perbelanjaan RM 5,000.00 dan Anggaran Perbelanjaan (makanan) = RM 6585.00. Maka anggaran Pendapatan bersih adalah RM 78,415.00. Sebulan penternak dijangka mendapat (RM 78,415.00 / 6 bulan) RM 13,069.00 (Ringit Malaysia tiga belas ribu enam puluh sembilan). Kalau ada 10 kolam maka darablah dengan 10. Anggaran.

Hukum Lintah
Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah memutuskan bahawa hukum menternak lintah untuk tujuan perniagaan adalah harus. Walau bagaimana pun hukum memakan lintah adalah haram sama ada secara langsung atau melalui suntikan. Namun jika dibuat minyak atau seumpamanya untuk kegunaan luaran sahaja hukumnya adalah harus (ruj. Al-Dumairiy, Hayat al-Hayawan 74)

Melalui laman al-ahkam.net pula, Hukum lintah (leech family): samada najis atau suci tidak dapat dipastikan dan ia tertakluk kepada kaedah fiqh yg masyhur: al-Asyl fii al-asy-ya al-ibahah (hukum asal bagi segala sesuatu yg diciptakan adalah harus). Al-Imam Syed Ridha dalam tafsir al-Manar ketika mentafsir ayat al-Baqarah: 29 (Dialah yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu) berkata, harus mengambil manfaat dari segala ciptaan Allah untuk dijadikan bahan makanan, minuman, pakaian, kenderaan, perhiasan dan juga PERUBATAN. (Tafsir al-Manar (1/247), juga kata al-Amir alSyun’ani, “sebenarnya asal segala sesuatu adalah suci dan pengharamannya tidak semestinya ia najis.” (subulus Salam, 1/49). Kata Syaikhul Islam Abul Abbas Ibn Taymiyah alharani alsalafi, “asal segala sesuatu di muka bumi dgn kepelbagaian jenis dan sifat adalah suci dan halal secara mutlak, tidak diharamkan kepada manusia memakai, mengguna atau menyentuhnya.” [Majmu’ Fatawa 21/535)

Tambahan pulak lintah walapun tidak pernah dijadikan makanan manusia, tapi sudah sekian lama digunakan dalam perubatan, terutama di Barat sebagai terapi pembuangan darah dan toksin dari pesakit dengan menggunakan lintah hidup. Maka lintah telah terbukti mempunyai nilai perubatan di sisi manusia. Maka jika terbukti lintah mempunyai nilai perubatan, boleh diternak dan dimanfaatkan dan ia adalah halal.

Namun, tidak dapat dielakkan, menjual lintah hidup2 adalah berkait dengan hukum najasah (mengikut mazhab syafie). Jika memandang kpd kenajisannya, maka berjual beli dengannya adalah haram. Tetapi jika menurut mazhab Hanafi, dengan memandang kepada manfaatnya, maka harus ia dijualbeli.

Ada juga pendapat mengatakan hukum menjual lintah hidup sama seperti menjual ular sawa, katak dan biawak kepada orang yang tahu memanfaatkannya. namun jika diketahui tujuannya adalah untuk dimakan, maka tidak harus menjualnya kepada orang Islam, kerana memakannya adalah haram. Mengikut kaedah apa yang membawa kepada haram adalah haram.

Jika digunakan untuk tujuan yang harus seperti perhiasan, ubat sapu dll maka haruslah dijual dengan syarat ia hendaklah memaklumkan hukum kenajisan haiwan itu, supaya ia dapat berlepas diri daripada sebarang akibat yang tidak baik di kemudian hari.. Ya, hukumnya kekal harus selagi tidak menimbulkan mudarat kepada penggunanya. Jika ia boleh mendatangkan kesan mudarat, maka berubahlah hukumnya kepada haram. Tetapi jika mudarat itu hanya menimpa seseorang tertentu, dan tidak kepada orang yang lain. Maka yang haram hanya ke atas orang yang terkena mudarat sahaja.

Kursus lintah
Hari ini ramai penganjur kursus menternak lintah samada orang perseorangan atau pun agensi yang besar-besar. Sebagai contoh Siri kursus anjuran Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) bermula April 2008 dengan pendaftaran sebanyak RM300 seorang. UPM juga pernah menganjurkan kursus seumpamanya di Pusat Pengembangan, Keusahawanan dan Pemajuan Profesional (APEEC), Universiti Putra Malaysia sekitar bulan Mei 2008 dengan yuran RM400. Di Kelantan kursus seumpama ini tumbuh bagai cendawan lepas hujan dan iklan-iklan berkenaan dengannya bertaburan dalam akhbar-akhbar utama yang boleh didapati di negeri ini terutama akhbar Sinar Harian edisi Kelantan.

Peluang perniagaan
Sahabat kita Zul ada melakukan perusahaan ini. Beliau mempelawa mana-mana individu yang berminat untuk sama-sama mengembangkan perniagaan dan sama-sama mengambil manfaat daripadanya. siapa siapa yang berminat bolehlah hubungi beliau dengan email ini fanco@bizmz.com
Manakala perkhidmatan yang beliau juga ada sediakan kepada penternak lintah sedia ada seperti;
1. Menjual lintah induk dengan harga termurah di pasaran iaitu RM1.80 dan RM2.00 untuk seekor lintah. Khidmat penghantaran akan disediakan untuk tempahan melebihi 500 ekor induk.
2. Membekal belut kampung dengan harga sekitar RM12-18 sekilo mengikut saiz dan rundingan. (Khidmat penghantaran juga disediakan)
3. Memberi kursus dan seliaan (melihat tapak) peliharaan lintah.

0 komentar:

Posting Komentar

Join 4Shared Now! Join 4Shared Now! Join 4Shared Now! Get 4Shared Premium!

Mengenai Saya

Foto saya
SINGKIL, NAD, Indonesia
SAYA ORANGNNYA SIMPLE DAN SELALU TERTARIK DENGAN HAL - HAL YANG BERBAU TEKNOLOGI DAN ILMU PENGTAHUAN. DAN SAYA TIDAK SUKA DENGAN KEKERASAN SERTA KEKEJAMAN. YANG PENTING MENURUT SAYA DAMAI ITU INDAH....
free counters